Katja Urban: schrijven en leven

Schrijfster, biografe, schrijfcoach, schrijfdocente en verhalenvertelster



woensdag 28 april 2010

Balans

Laat ik me toch bijna weer verleiden om mee te schrijven aan een zeer veelbelovend boekidee met meerdere schrijvers. Tja. Er gaan maar 32 werkuren in mijn week en die moet ik verdelen tussen waanzinnig leuke, maar vooralsnog onbezoldigde schrijfklussen (die hopelijk ooit verkoopbare boeken of subsidies gaan opleveren), vrijwilligersorganisaties die een opdracht plaatsen en tegelijkertijd allerlei onbetaalde schrijfsels erbij vragen, en waarlijk betaalde klussen; veelal lesgeven en redactiewerk. Ook heel waardevol, maar minder bruisende, creatieve energie gevend. En ja, ook hier moet de schoorsteen roken.

Ik snap ook eindelijk waar die niet meer verdwijnende kringen onder mijn moeders ogen vandaan kwamen in de tijd dat ze ons groot bracht en kostwinner en huisvrouw was. Ik zit braaf achter de pc van 9-5 of ben op klantbezoek, dan komt de spits van eten koken, kind van de crĂȘche halen, eten, kind in bad & naar bed doen, huishouden bijwerken. Tegen die tijd slaat de klok minstens 9 en verwachten de oudercommissie van de crĂȘche, de buurtcommissie en mijn echtgenoot aandacht. Maar Katja wil eigenlijk om half tien in bad en naar bed, want om 7 uur gaat onze levende wekker weer af en die 9 uurtjes slaap heb ik echt nodig. Vandaar dat mijn ogen al stevig op die mijn moeder begin te lijken... En stel je nou eens voor dat je niet eens een lieve, meehelpende echtgenoot zou hebben...

Wel ben ik begonnen om mijn 'beloningsmomenten' anders in te richten. Ik laat me na een inspannende redactie- of schrijfklus nog wel eens verleiden tot een computerspelletje als ontspanning, maar daar blijf ik vaak te lang achter hangen en mijn ogen komen er niet mee tot rust. Dus trim ik nu twee keer per week een rondje park tijdens mijn lunchpauze, spit de tuin om of werk de stapel ongelezen kranten weg. Lunchpauzes met beweging geven me meer energie en concentratievermogen voor de middag dan zittende pauzes, dus die kranten gaan plaats maken voor boodschappen doen of zo. De weekends zijn bij voorkeur voor gezin, familie en vrienden en blijft de pc uit (de blackberry niet altijd...). Mijn voornemen om elke ochtend te starten met een meditatie is bij een paar pogingen gestrand; ofwel het enthousiasme van mijn kleine man doorkruisde, ofwel mijn eigen enthousiasme om aan de nieuwe dag te beginnen. Het meditatieve moment 's avonds voor het slapen gaan heeft meer succes, tenzij mijn lieve echtgenoot...

Het leven voelt nog niet als 'in balans', maar ik overleef en geniet van de mooie momenten. Tips welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten